Vo Švédsku sa testuje prvá elektrifikovaná diaľnica

Dátum: 23. 09. 2016

Vo Švédsku sa začala skúšobná prevádzka dvojkilometrového úseku elektrifikovanej diaľnice pre nákladné vozidlá. Projekt elektrifikovanej cesty má poslúžiť na otestovanie a následné vyhodnotenie použitia nákladných vozidiel s hybridným pohonným systémom, na ktorých dobíjanie sa využije elektrické vedenie nad vozovkou. Projekt sa realizuje v spolupráci so spoločnosťami Siemens a Scania.

Scania

Prvé skúšobné jazdy

Na diaľnici E16, ležiacej neďaleko mesta Gävle vo švédskom vnútrozemí, je na dvojkilometrovom úseku inštalované nadzemné elektrické vedenie. Skúšobné jazdy hybridných vozidiel značky Scania sa tu začali na konci júna minulého roka.

Celý koncept je založený na kombinácii elektrifikovanej komunikácie a hybridného pohonu kamióna. Nad pravým pruhom testovacej diaľnice je nainštalované elektrické vedenie, na ktoré je kamión počas jazdy pripojený pantografom. Vozidlo sa môže od vedenia kedykoľvek odpojiť a mimo elektrifikovanej cesty sa správa v podstate ako hybridný autobus.

Na testovacie jazdy sa používajú ťahače Scania G 360 (pozrite foto) s deväťlitrovým motorom na biopalivo s výkonom 265 kW (360 k) a s elektromotorom s výkonom 130 kW (177 k) a krútiacim momentom 1 050 Nm. Lítium-iónová batéria s kapacitou 5 kWh umožňuje podľa výrobcu dojazd 3 kilometre.

Chytrý hybridný kamión

Technológiu, ktorá umožňuje plynulo sa pripojiť na elektrické vedenie a zase sa odpojiť, vyvinuli vedci spoločnosti Siemens. Ak detegujú senzory umiestnené na kamióne vedenie, pantografový zberač prúdu sa na vedenie pripojí a od tohto okamihu ide kamión iba na elektrinu. Okrem elektrifikovanej cesty potom vozidlo poháňa spaľovací motor alebo elektromotor na batérie. To isté platí, keď chce vodič predbiehať iné vozidlo, ktoré sa tiež nachádza na elektrifikovanej ceste.

Pantograf je vybavený špeciálnym monitorovacím systémom, ktorý ho neustále drží v stabilnej polohe voči vedeniu. Samotné pripojenie na vedenie neovplyvňuje jazdné vlastnosti vozidla, vodič je stále schopný zatáčať, ľubovoľne pribrzďovať či manévrovať s vozidlom na ceste.

Vozidlá môžu jazdiť na elektrinu rýchlosťou až 90 kilometrov za hodinu, pri jej prekročení dochádza k automatickému odpojeniu a prepnutiu na dieselovo-hybridný pohon (dieselový generátor vyrába elektrinu pre elektromotor.) Vďaka použitým technológiám vodič túto zmenu prakticky vôbec nezaregistruje.

Bezemisná doprava

Nákladné automobily, ktoré sú poháňané elektrinou, sú oproti agregátom na fosílne palivá schopné znížiť emisie o 80 až 90 percent a spotrebu energie o 50 a viac percent. Jedným zo švédskych národných cieľov je zaviesť do roku 2030 vozový park, ktorý bude úplne nezávislý od fosílnych palív.

„Dúfame, že test ukáže funkčnosť elektrifikovaných ciest a že z technického hľadiska bezpečne pracujú v spojení s inými druhmi dopravy. Získame tak veľmi dobrý základ na rozhodovanie sa o tom, ako vyriešiť problém emisií oxidu uhličitého z ťažkých nákladných vozidiel,“ uzatvára Anders Berndtsson z oddelenia Hybrid Systems Development spoločnosti Scania.

Autor: solarnenovinky.skFoto: Highway England
Facebook
Prečítané: 536x

REKLAMA

Bezplatný Newsletter

Aktuálne správy z odboru fotovoltiky a akumulácie energie
jsem člověk
jsem robot
NAJČÍTANEJŠIE
Dnes
x

Využívaním týchto služieb súhlasíte s používaním a ukladaním cookies. Viac o cookies nájdete v časti Pravidla cookies.

Podmienky používania   |  Redakcia portálu   |  English   |  Facebook
© Copyright Solárne Novinky.sk. Všetky práva vyhradené.
Top50 Solar
Portál SolárneNovinky.sk predstavuje odborné online médium, ktoré sa venuje nasledujúcim témam: fotovoltické panely, meniče, mikro striedače a FVE.
Generováno 0.1 s
CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/) RS_PROHLIZEC:DALSI HTTP_REFERER: